Minden ami vám...
külföldön és belföldön egyaránt!
Magánszemélyek számára is vállaljuk a vámügyintézést, beleértve a saját ingóságok, és általános kereskedelmi áruk esetét.
A vámkezelés akkor végezhető el, ha
a beérkezett áru egyértelműen meghatározható (pontos árumegnevezés),
ismert az áru valós értéke,
a címzett azonosítható.
Ha a fenti adatok rendelkezésre állnak, a posta megindíthatja a vámeljárás kérelmezését. Az Igazgatóság az indítvány benyújtása után azt megvizsgálja, és dönt annak elfogadásáról, illetve elutasításáról (ez a gyakorlatban 30 percen belül megtörténik). A vámeljárás lezárása után a küldeményt kiszállítják a címzett lakhelye szerint illetékes területi postahivatalba. A postahivatal értesíti az ügyfelet a csomag érkezéséről és tájékoztatja az esetlegesen fizetendő vám és nem közösségi adók és díjak összegéről, az esetleges postai adminisztrációs díjakról, melyek helyszíni megfizetése után átadja a csomagot.
A megrendelés után a címzett nem minden esetben rendelkezik pontos információval arról, hogy a feladó az áru fuvarlevelén milyen adatokat tüntet fel. A vámkiszabás alapja az áru vámértéke, így annak helyességét a vámhatóság fokozottan ellenőrzi. Az ellenőrzések tapasztalatai alapján az Igazgatóság megállapította, hogy a feladók a fuvarlevélen sok esetben nem a valóságnak megfelelő adatokat (például helytelen árumegnevezést, nem valós értéket) tüntetnek fel, ami a további ellenőrzések és okmánybekérések miatt növeli az áru kiszállítási idejét. Az előzőek miatt a rendeléskor érdemes felvenni a kapcsolatot az eladóval azért, hogy a valós érték és árumegnevezés kerüljön a fuvarokmányra. A küldemény megrendelése után a vámkezeléshez szükséges adatokat, okmányokat (megrendelés, számla, átutalási bizonylat) a ragszámra történő hivatkozással javasolt megküldeni a posta részére, így a rendelt termék vámkezelését, kiszállítását meggyorsíthatjuk, és esetenként az adminisztrációs költségeken is spórolhatunk.
Az általános árumegnevezés (például „ajándék”, „ruhanemű”, „élelmiszer”, „játék”) alapján a vámkezelés nem végezhető el, ezért fontos a pontos árumegnevezés feltüntetése már a fuvarlevélen, CN23 okmányon is (például „mobiltelefon”, „táblagép”, „műanyag játékvonat”, „távirányítós játékhelikopter”, „pamut póló”).
Az Igazgatóság a küldemény vámkezelésére tett indítványt csak abban az esetben fogadja el, ha a küldeményben lévő áru értékét a valóságnak megfelelően (az aktuális piaci ár) állapították meg. Ha a bejelentett áru értékével kapcsolatban kétség merül fel, a valós áruérték megállapítására az áru vásárlását igazoló számla, átutalási megbízás, megrendelés stb. benyújtását is kérheti az Igazgatóság. A szükséges okmányokat a posta kéri be az ügyfelektől, ilyenkor az áru kiszállítása hosszabb időt vesz igénybe.
150 euró érték alatti küldeményeknél már az eladáskor, az áru ellenértékének és az egyéb költségek megfizetésével együtt felszámítják az általános forgalmi adót, ha az internetes eladó csatlakozott az IOSS (Import One Stop Shop) -rendszerhez. Ilyenkor az áru vámkezelésekor már nem merül fel vám-, áfafizetési kötelezettség.
A rendszerről részletes információ található „Változások 2021.07.01-től” fülön.